Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2016

Ποια είναι η άποψη της παράταξης "Μηχανικοί Δράμας" για τον Ε61; Αυτή;

ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΤΜΗΜΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΡΑΜΑΣ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΜΘ & ΟΔΙΚΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ
Η ολοκλήρωση των τεχνικών υποδομών ως μέσο άσκησης περιφερειακής πολιτικής, συνιστά μία από τις βασικότερες προϋποθέσεις για την άρση οικονομικών και κοινωνικών ανισοτήτων και τη δημιουργία προϋποθέσεων ισόρροπης ανάπτυξης.
Ειδικότερα, η εξασφάλιση από πλευράς τεχνικών υποδομών ολοκληρωμένων δικτύων μεταφορών, αποτελεί έναν από τους κύριους άξονες για την αξιοποίηση των πλουτοπαραγωγικών πηγών της Περιφέρειας ΑΜΘ και των περιοχών της, καθώς και τη δημιουργία ισότιμων όρων στις συνθήκες και στην ποιότητα ζωής του κοινωνικού συνόλου.
Την τελευταία δεκαετία η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης έθεσε ως στόχο το μετασχηματισμό της από «ακριτική περιφέρεια» σε «πύλη της χώρας και της EE».
Η άρση της οικονομικής απομόνωσης της και της δημιουργίας συνθηκών αναπτυξιακής προοπτικής επιτυγχάνεται σταδιακά με τη δημιουργία ενός πλέγματος χωρικής σύνδεσης με κύριο άξονα την Εγνατία οδό και τους κάθετους άξονες.
Στο πλαίσιο αυτό η Π.Ε. Δράμας αποκλίνει από την επίτευξη του παραπάνω στόχου, παρουσιάζοντας έντονο πρόβλημα ενδοπεριφερειακής ανισότητας, παραμένοντας αποκομμένη και χωρίς ουσιώδεις ενδοπεριφερειακές αλληλεξαρτήσεις.
Περαιτέρω δε, η περιφερειακή ολοκλήρωση που απαιτείται δεν επιτυγχάνεται μόνο με ισόρροπη ανάπτυξη εντός των ορίων της, αλλά και την ουσιώδη σύνδεση της με τις όμορες περιφέρειες.
Έτσι, στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου περιφερειακού σχεδιασμού η Π.Ε. Δράμας δεν αποτελεί άκρο της Περιφέρειας ΑΜΘ αλλά κόμβο και σημείο σύνδεσης και ανάπτυξης με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Όλα τα παραπάνω συγκλίνουν στην αναγκαιότητα ολοκλήρωσης του οδικού δικτύου σύνδεσης της Π.Ε. Δράμας τόσο με την ενδοχώρα της Περιφέρειας όσο και με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Η ολοκλήρωση αυτή επιτυγχάνεται με την κατασκευή του Διευρωπαϊκού άξονα Ε61 και του κάθετου άξονα σε αυτόν, τμήματα του οποίου είναι το Εξοχή – Δράμα και το Δράμα – Αμφίπολη.
Ο άξονας Ε61 και ο «κάθετος άξονας» επιτυγχάνει μία σειρά σημαντικών στόχων οικονομικής ανάπτυξης και περιφερειακής ολοκλήρωσης, όπως:
• την άμεση και ολοκληρωμένη σύνδεση των δύο Περιφερειών (ΑΜΘ και Κεντρικής Μακεδονίας)
• τη βελτίωση προσβασιμότητας και την ισόρροπη ανάπτυξη των χωρικών ενοτήτων στα όρια των δύο Περιφερειών (Δήμοι Προσοτσάνης, Παγγαίου και Αμφίπολης)
• την ολοκλήρωση ενός δικτύου σύνδεσης λιμένων και αερολιμένων της Περιφέρειας μεταξύ Ευρώπης – Ασίας και Αφρικής
• την ενσωμάτωση της Δράμας στην ενδοχώρα της Περιφέρειας
• την ενίσχυση της αναπτυξιακής δυναμικής του διπόλου Δράμας – Καβάλας και τη διεύρυνση του προς την Κεντρική Μακεδονία.

Οι παραπάνω πολλαπλοί στόχοι που επιτυγχάνονται καταδεικνύουν την αναγκαιότητα του περιφερειακού αυτού εργαλείου σύγκλισης και ανάπτυξης, η ολοκλήρωση του οποίου παρά τους περιορισμένους οικονομικούς πόρους θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα όλων των φορέων.
Όσον αφορά στα στάδια υλοποίησης του έργου, θεωρούμε ότι πρέπει να συνδυαστούν αφενός με τη μελετητική ωριμότητα και αφετέρου με τους αναπτυξιακούς στόχους που τέθηκαν ανωτέρω. Με τα μέχρι σήμερα διαθέσιμα στοιχεία, ως πρώτο στάδιο υλοποίησης του έργου προκρίνεται το τμήμα του «κάθετου άξονα» Δράμα–Αμφίπολη διότι αφενός μεν, αποτελεί μέρος του Ε61 και της Εγνατίας οδού και αφετέρου, διότι παρουσιάζει καλύτερη μελετητική ωριμότητα (τελικό στάδιο παράδοσης μελέτης) και επιτυγχάνει τη σύνδεση των εξαγωγικών επιχειρήσεων της Δράμας με τα λιμάνια του Σταυρού Χαλκιδικής και κυρίως της Θεσσαλονίκης, τα οποία μπορούν να διαχειριστούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των εξαγώγιμων φορτίων (π.χ., μάρμαρα, ξυλεία).
Ακολούθως, και με γνώμονα τη μελετητική ωριμότητα του έργου πρέπει να προχωρήσει η τμηματική του κατασκευή, ακολουθώντας την παράδοση των μελετών όπως αυτές έχουν ήδη προγραμματιστεί από το φορέα διαχείρισης του έργου, την Εγνατία ΑΕ, ήτοι Δράμα-Καβάλα, Προμαχώνας-Σέρρες-Δράμα και Εξοχή-Δράμα.
Ως προς τη χρηματοδότηση του έργου, αυτή θα προκύψει βάσει της χωρικής συσχέτισης των τμημάτων του με τα αντίστοιχα Περιφερειακά και Τομεακά προγράμματα. Έτσι τα τμήματα που βρίσκονται αμιγώς στις δύο περιφέρειες όπως το τμήμα Προμαχώνας-Σέρρες-όρια Περιφέρειας ΑΜΘ προτείνεται να χρηματοδοτηθεί από το ΠΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας ενώ το τμήμα όρια Περιφέρειας ΑΜΘ-Δράμα-Καβάλα όπως και το τμήμα Εξοχή-Δράμα προτείνεται να χρηματοδοτηθούν από το ΠΕΠ της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Ως προς το Δράμα-Αμφίπολη το οποίο αποτελεί τόσο
διαπεριφερειακό έργο όσο και το τελευταίο τμήμα ολοκλήρωσης ενός εθνικού δικτύου (Εγνατία) προτείνεται να χρηματοδοτηθεί από το Τομεακό Πρόγραμμα του Υπουργείου.
Θα πρέπει εμφατικά να τονιστεί ότι ο Ε61 και ο «κάθετος άξονας» θα πρέπει να αντιμετωπίζονται από όλους τους φορείς ως ενιαίο αναπτυξιακό εργαλείο του οποίου η δυναμική μειώνεται ή και εξαλείφεται στην περίπτωση της τμηματικής θεώρησης του. Υπό αυτό το πρίσμα οποιοδήποτε δίλημμα, αποτελεί ακύρωση των στόχων της περιφερειακής ολοκλήρωσης και διατήρηση των υφιστάμενων οικονομικών, αναπτυξιακών και κοινωνικών αποκλεισμών.

Για τη Νομαρχιακή Επιτροπή Δράμας του ΤΕΕ-ΑΜ,

Παράσχου Κων/νος, Ματσίνης Ιωάννης, Γουναρίδης Μαρίνος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου